Vissza

NYERŐMAGYAROK.eu - Az ember a siker mögött

 Nyitólap  Rólunk  Médiatár  Mesetár  Kapcsolat  Archívum 

Anthropolis Egyesület

Budapest

Történetmeséléssel az önkép fejlesztéséért

Ahhoz, hogy az Anthropolis digitális történetmesélésen alapuló projektjeit jobban megérthessük, érdemes visszalapozni egy kicsit az egyesület történetében.

– A 2002-ben alakult egyesület évekig önkéntes alapon működött. A célunk eleinte a kulturális antropológia népszerűsítése volt, dokumentumfilmeket forgattunk, kiállításokat rendeztünk. Néhány év sikeres működés után létrehoztuk Magyarország legismertebb kulturális antropológiai szakfolyóiratát, az egyesület nevét viselő Anthropolist, és éppen az EU-s csatlakozás ideje alatt értük el azt a szintet, hogy az egyesületünk végre professzionalizálódhatott – foglalja össze dióhéjban a szervezet múltját és jelenét Bán Dávid, az egyesület elnöke. – Ekkor szilárdult meg a globális nevelésre épülő a profilunk, amely a mai napig a legfontosabb tevékenysége az egyesületnek. Ebben a szegmensben környezeti, társadalmi, gazdasági felelősségvállalás fejlesztésével foglalkozunk.

Anthropolis Egyesület
Bán Dávid, az Anthropolis Egyesület elnöke

Bán Dávid elmondja, nyolc évvel ezelőtt – egy szintén uniós pályázatnak köszönhetően – ismerték meg a digitális történetmesélést (digital storytelling). A módszer első blikkre nagyon egyszerűnek tűnik: arra ösztönzi az alkotókat/felhasználókat, hogy képekből összevágott két perces videóban mondjanak el, meséljenek el egy fontos, személyes, akár sorsdöntő történetet. Ránézésre egy slideshow-t nézünk, amely tudatos dramaturgiával épül fel, kifejezetten mozgalmas és figyelemfelkeltő. A módszert alapozó – részben pedagógiai, részben pszichológiai hátterű – műhelyeken az Anthropolis munkatársai átadják a résztvevőknek a technikai tudást, és fejlesztik a kommunikációs készséget, támpontokat adnak ahhoz, hogy miként is lehet egy saját sztorit jól elmesélni. 

– A módszerünk nagyon jó hatással van az önkifejezés kibontakoztatására. Az elmúlt években a tréningjeink során 8-9 fős csoportokban 300-400 ilyen kisfilm készült el; a visszajelzések azt bizonyítják, hogy nagy a siker, az embereknek óriási élmény az önismeret ilyen módon történő fejlesztése – mondja Bán Dávid. – Joe Lambert, a műfaj úttörője a hetvenes években kezdte el definiálni a digitális történetmesélést. Annak idején azt mondta, hogy akkor lenne boldog, ha a világon elkészülne – aktualizálva a számot – hétmilliárd digitális történet. Hiszen mindenkinek van legalább egy olyan fontos, meghatározó története, amelyet fel tudna így dolgozni. A képzéseinken kétféle megközelítésben nyúlunk a témához: vagy teljesen szabadon, megkötések nélkül, lehetőség szerint személyes történetek feldolgozására ösztönözzük a résztvevőket, vagy egy aktuális pályázathoz igazítjuk, és sajátos mederbe tereljük a történetmesélést – magyarázza az egyesület vezetője.

Az Anthropolis gyakran foglalkozik tanárokkal, akik felismerték, hogy a digitális történetmesélés az iskolai készségfejlesztésnek nagyon jó módszere lehet, amely hozzásegít az ismeretek személyessé tételéhez.

 

iDigStories

Ahogy a neve is sejteti, a digitális történetmesélésre épült az Anthropolis 2017-ben lezárult Erasmus+-pályázata – az egyesület magyar partnerként vett részt az iDigStories-projektben. Mint azt Bán Dávid, a projekt felelőse elmondja, még a pályázás gondolata előtt jó pár évvel véletlenszerűen találkoztak az iDigStories későbbi projektvezetőjével, a Diciannove munkatársával Genovában. (Érdemes tudni, jegyzi meg zárójelesen az egyesületi elnök, hogy az olaszok rendkívül aktívak és sikeresek is a közvetlen brüsszeli pályázatokban, jó a nyerési arányuk, ennek köszönhetően sokszor szerepel olasz koordinátor a projektekben). Az olasz pszichológus kollégával való beszélgetés során aztán lépésről lépésre formálódott az iDigStories-projekt: az volt az alapötlet, hogy az Anthropolis digitális történetmesélési tevékenységére érdemes uniós projektet építeni úgy, hogy a budapestiek adják a tudást, a genovaiak vállalják a vezetést, a többi partner pedig elsajátítja, és otthon is kipróbálja különféle célcsoportokban a módszert. Az iDigStories célja, egyben a már lezárult projekt eredménye az lett, hogy a partnerek létrehoztak egy, a kölcsönös tapasztalaton alapuló olyan elméleti tudástárat és gyakorlati kézikönyvet, amely óriási segítség lehet a későbbi felhasználóknak a digitális történetmesélés alkalmazásában. 

Az olaszok két szervezettel dolgoztak a projektben, amelyben a magyar tagon kívül egy lengyel, egy angol és egy görög tag szerepelt. Az Anthropolis a projekt hazai vonatkozásában a kisebbségi görög önkormányzattal dolgozott együtt: egy görög tannyelvű iskola diákjai identitásfilmeket készíthettek. 

– Az különösen érdekes volt számunkra, hogy a külföldiek miként élik meg a történetmesélés folyamatát, hogy a csapattagok milyen problémákkal szembesülnek. Izgalmas volt látni, hogy a projekt második fázisában, a kézikönyvek összeszerkesztésében melyik szervezet milyen ötletekkel vett részt. Rengeteg olyan kérdéssel szembesültünk, amellyel mi nem találkoztunk az elmúlt években – meséli Bán Dávid. Hozzáteszi, rengeteg pozitív visszajelzést kaptak már olyan emberektől, akik önmagukban talán bizonytalanabb, zárkózottabb személyiségek voltak, de rávették magukat, hogy részt vegyenek a képzésen. Azzal, hogy a felhasználók leküzdötték magukban a technika elsajátításával és a személyes megnyílással kapcsolatos félelmüket, és összegeztek, letisztáztak, esetleg lezártak magukban egy történetet vagy problémát, magasabb lépcsőfokra léptek a saját életükben.

 

YIPPEE

Az iDigStorieshoz hasonlóan digitális történetmesélés-alapú az Anthropolis YIPPEE (Youth in Progress and Partnership for Equality and Exchange) elnevezésű projektje is, amelyben az egyesület fő pályázóként vesz részt. Mihalkó Viktória koordinátor kiemeli, a projekt meghatározott tematikára és célközönségre épül, elsősorban az ifjúsági segítőket és szociális munkásokat kívánja megszólítani. A projekt az Erasmus+ támogatásával valósul meg, a fiatalok kapacitásépítését elősegítő kezdeményezésben egy benini, egy brit, egy olasz és egy román tag vesz részt a magyar egyesület vezetésével.

A koordinátor elmondása szerint a projekttel azt kívánják elérni, hogy a fiatalokkal foglalkozó szakemberek és szervezetek, intézmények elsajátíthassák a digitális történetmesélés módszerét, és aktívan alkalmazzák is a tehetséggondozással, a pályaorientációval és a közösségépítéssel összefüggő szolgáltatásaik fejlesztése során, különösen a fiatalok és a kiemelten hátrányos helyzetben élők körében.

Anthropolis Egyesület
Mihalkó Viktória koordinátor 

2018 tavaszán Budapesten rendezték meg a projekt első tréningjét, amelyen az összes résztvevő ország delegáltjai (ifjúsági segítői, szociális munkásai) megtanulhatták a digitális történetmesélés technikáját, és elkészíthették saját filmjeiket. 2018 nyarán Romániában szerveznek workshopot, amely már a projekt konkrét tematikáját közelíti meg a digitális történetmesélés módszerével: az ENSZ fenntartható fejlődési céljait fogják népszerűsíteni helyi akciókkal és a már említett technikával. A workshopra a partnerek 5-5 fiatalt küldenek saját országukból. A feladat az, hogy a projekt által megszólított fiatalokat, segítőket és szociális munkásokat rávezessék, hogy aktívan is részt vehetnek a világ jobbá és igazságosabbá tételében. 

A YIPPEE-projekt végén, az iDgStorieshoz hasonlóan, létrejön egy módszertani honlap és egy oktatási kézikönyv, amely kifejezetten az érdeklődő szakemberek számára biztosítja a digitális történetmesélés beépítésének lehetőségét a mindennapi gyakorlatukba.

 

Párbeszéddel a kritikai gondolkodásért (Challenge Extremism) 

Az első két projekttől eltérő módon a Challenge Extremism nem a digitális történetmesélés technikáját, hanem a filozofikus párbeszéd elsajátítását teszi lehetővé a tanároknak, pedagógus szakembereknek. Az angolul Philosophy for Children (magyarra nehezen fordítható) módszertana olyan eszköz, amely alkalmas a diákok részéről elhangzó szélsőséges nézetek, megnyilatkozások, a hagyományosnak, elfogadottnak tartott normáktól való extrém eltérések kezelésére, körüljárására. A projektben arra is lehetőség nyílik, hogy a magyar projekttag Anthropolis Egyesület számára a Philosophy for Children angol trénerje, Julie McCann Budapesten adja át egy workshopon a módszertant. Amelynek lényege röviden az irányított kérdezés, azaz a technika, amelyben a tanár filozofikus (sokszor tényszerűen megválaszolhatatlan) kérdésekre a diákokkal együtt, őket irányítva keresi a választ. 

Anthropolis Egyesület
Nagy Balázs (jobbszélen) a Challenge Extremism budapesti műhelyfoglalkozásán

Mint azt Nagy Balázs, a projekt hazai felelőse elmondja, a Challenge Extremism-projekt célja, hogy a napirenden lévő fajsúlyos témák megválaszolására, megértésére (mint például a migráció, a melegek kérdése, a szegénység) eszközt adjon a tanárok kezébe, ezzel enyhítse a diákközösségekben kialakuló feszültségeket, szélsőséges helyzeteket.

Az Anthropolis partnere Magyarországon az ELTE Radnóti gyakorlóiskolája, de a workshopra az egész országból érkeznek majd pedagógusok. A projekt végén az előző két kezdeményezéshez hasonlóan az összegyűjtött tapasztalatokból, visszajelzésekből egy kiadványt állítanak össze, amely kézikönyvként is segíti majd a tanárokat a filozofikus párbeszéd elsajátításában és a hasonló iskolai szituációk kezelésében.


Megnyílik előttük a világ
Legyen újra trend cukrászdába járni!
Mozgásba hozzák Európa diákjait
Az Ormánságra nyitják Európát
Veszprémiek a vendéglátás jó híréért
Meg kell előzni
a tanárok kiégését

Új idők új szele a cirkuszban
Megéri helyben maradni
A hajléktalanság közös probléma
Kudarckerülőből hasznos munkaerő
Az önkéntesség sorsfordító is lehet
Le a műanyaggal!
Vissza a földekre!
Nézz szembe az űrrel!
Zöldséget a közösből
Előny a hátrányból
Közösségteremtő mozgás
Változni kihívás
Cukrászatban utazik
Több van benned, mint gondolnád!
Inaktivitásból proaktivitás
„Kisolimpia” nagy tervekkel
Sportos kapcsolatépítés
Szemléletváltás a fogyatékosságügyben
Döntést hozni tudni kell
Gépészeti iskolások a világ körül
Ötletelj, vállalkozz!
Karrier és természetvédelem?
Flow-élmény az énekórán
Tegyünk többet a betegbiztonságért!
Sporttudatosabb iskolákat!
A méhészeti workshoptól az üvegfújásig
Hétköznapi hősöket toboroznak a jövőnek
Színház digitális bennszülötteknek
Fel kell rázni a fiatalokat!
Labor az online fogyasztói jogokért
Nívós klubok ha összefognak
Miskolci filmfesztivál: európai rangra emelve
Artcycling: újrahasznosítás művészi fokon
Üzenet a hajókonténerből
Számít a saját történelmed!
Művészet, másokért
Bántalomra oltalom
A kommunizmus igazi arca
Magyar zsonglőrök az élvonalban
Helyzetbe hozzák a művészeket
Együtt a fiatalság
Fiatalok a roma integrációért
Egy nyelvet beszélnek
A Kárpát-medence édenkertje
A Biodiverzitás Fővárosa
Útmutatás az élethez
Nemzetközi szakértői hálózat a jövő boraiért
Fel kell készülni az extrém végletekre
Szoftver a jövőnek
Fenntartható múzeumügy
Biztos lábakon külföldön
Az ellenállás kultúrája
A gyerekek nyelvén
Művészettel a szemét ellen
Impresszum| Jogi nyilatkozat| Kapcsolat