Az ukrán dalkincs újra felfedezése
Both Miklós zenész népzenegyűjtő szenvedélyétől az Európában turnézó idős falusi asszonyokig
Elnyert összeg: 107 000 euró
Creative Europe
―
Már megérkeztek a villányi borvidékre azok a kelet-ukrán asszonyok, akik Both Miklós zenész kezdeményezésére és meghívására először hagyták el hazájukat. A 10. jubileumi Ördögkatlan Fesztiválra összesen 13 ukrajnai énekes jött el. Dalaikból olyan elemi erő, bánat, és határtalan derű árad, ami a népzenére kevésbé fogékonyak számára is felejthetetlen élményt nyújthat augusztus 5-éig; különösen az Ördögatlan kánikulával fűszerezett, bukolikus díszletei között. A páratlan, hiánypótló ukrajnai zenegyűjtés, és maga a turné is a Creative Europe támogatásával jöhetett létre. Kulturális diplomáciából jeles.
―
Aki ismeri Magyarország egyik legjobb gitárosának zenei munkásságát, az tudja, hogy Both Miklós különféle formációiról, projektjeiről fellépéseiről csak szuperlatívuszokban szokás beszélni. Ő az, akiről gyakran ellövik a találó poént, hogy összekötötte Hendrixet Bartókkal. A közkedvelt Napra zenekar és a Both Miklós Folkside frontembere, a Palimo Story elnevezésű roma tehetségkutató életrehívója, az ősi kínai szólamokat a magyar térbe elhozó Kínai utazólemez megvalósítója a huszonévei elején csak azért tanult meg autodidakta módon hegedülni, hogy a gitárjátékát tökéletesíthesse. Sikerült neki.
A Lángoló Gitárok blogmagazin úgy fogalmaz róla, hogy „a hazai világzenei élet egyik legizgágább muzsikusa, ha úgy tetszik: művésze”. Találó. Érdeklődése Both Miklóst a roma tehetségkutató, a kínai tapasztalatgyűjtés után Ukrajnába sodorta, ahol – először csak puszta kiváncsiságból – rögzíteni kezdte a térkép legeldugottabbnak tűnő falvaiban élő asszonyok dalait. Érdemes megjegyezni, hogy az ukránoknak sem Kodályuk, sem Bartókjuk nem volt, népzenekincsük feltáratlan, így a Magyarországról érkező mikrofonos ember inkább tűnt hóbortos művésznek, mint tudományos adatgyűjtőnek. Pedig azzá lett: ma Ukrajna szerte tudnak róla a népzenei, szakmai berkekben, páratlan kezdeményezése pedig a most megvalósuló POLYPHONY projektnek köszönhetően jó eséllyel indul a világhír felé.
A Both Miklós udvar az 2016-os Ördögkatlanon. Fotó: Brozsek Niki / Forrás: Ördögkatlan Fesztivál
A 2014-től megkezdett gyűjtőutakon megismert adatközlő asszonyok már 2016-ban eljöhettek az Ördögkatlan Fesztiválra, amit egy elementáris erejű MÜPA-beli koncert követett ősszel. Az egyértelmű siker arra ösztönözte a művészt, hogy a megkezdett adatgyűjtő munkát 2017-ben is folytassa, ehhez együttműködőket keresett és talált. Így valósulhatott meg a POLYPHONY elnevezésű projekt. A 2017 tavaszától 2019 tavaszáig zajló projektben Both Miklós mellé lebonyolítóként az Ördögkatlan Fesztivál Egyesület, projektmenedzserként a Pro Progressione vett részt. Új partnereket is kerestek, így csatlakozott a megkezdett munkához a látványosságért és a történetmesélésért felelős francia maszkos színházi formáció, a „di mini teatro”, illetve a gyűjtött adatok rendszerezésében, digitalizációjában és publikációjában segítséget nyújtó kijevi Ivan Honchar Museum.
Első olvasatra az ukrán dalkincs nem tűnik túl izgalmasnak vagy közönségbarátnak. Pedig nagyon is az, erről érdemes személyesen is meggyőzödni. A Both Miklósék által kísért dalok kifejezetten lélekbe markolóak, időtlenek, érvényesek és élvezhetőek. Akár egy fesztivál közönségének is. Ahogy az Ördögkatlan prospektusa fogalmaz az énekesekkel kapcsolatban: „életkorukat összeadva 1014 nehézségekkel megélt év jön ki”. A 20. század legkegyetlenebb évtizedeit (a világháború poklát, a csernobili robbanást) átélt asszonyok ezekben a szövegekben, dallamokban a családi életeseményeiket, környékbeli balladákat éneklik el a magyar fülnek szokatlan, keleties hangzásvilággal, több szólamban.
A most zajló nagyharsányi fesztivál-együttlét a POLYPHONY projekt első hivatalos állomása, amelyet franciaországi workshop követ majd az idén ősszel, és egy tavaszi, újabb ukrajnai gyűjtőút egészít ki. A projekt csúcsa a jövő nyári, 11. Ördögkatlan Fesztiválbeli fellépés és egy nagyobb szabású európai turné lesz; a programsorozatot végül egy szakmai konferencia és fesztivál zárja majd Kijevben. A 360 000 euró összköltségvetésű projekt célja, miként azt Petrányi Barna, a Pro Progressione vezetője és projektmenedzsere mondja, hogy Európa egyik utolsó feltérképezetlen és ismeretlen zenei örökségét, a kelet-ukrajnai népzenét összegyűjtse, dokumentálja, megossza és terjessze, kiemelten kapcsolódva az unió 2018-as Kulturális Örökség Évéhez. Magyarként nekünk külön büszkeség lehet, hogy egy budapesti zenész kell ahhoz, hogy a kelet-ukrán népzenei hagyományokra rányissa a világot.
A 10. Ördögkatlan Fesztivál Both Miklós udvarának programjáért kattintson ide »»»